"Szeressük hazánkat, nemzetünket és szakunkat hűséggel,
egyetértéssel és összetartással."
Bedő Albert 1911

Országos Erdészeti Egyesület

Ábel Debrecenbe "ment"

Ábel Debrecenbe "ment"
Tegnap elszállították Ábelt, a gőzmozdonyt Debrecenbe, ahol nagyfelújítást végeznek rajta. A fejlesztésre a Mura Program keretében kerül sor, melynek támogatásával nem csak a gőzöst, hanem az erdei vasúti hálózatot is fejleszti a Zalaerdő Zrt.

A részletekről Gál Károly, a Zalaerdő Zrt. vagyongazdálkodási osztályvezetője számolt be. Mint azt elmondta: az összesen egymilliárdforint értékű turisztikai-közjóléti fejlesztés előkészítése jó ütemben halad, a tényleges munkálatok pedig már az idén elkezdődnek, de a beruházás teljes mértékben jövőre valósul meg.

- Ilyen például a vágányhálózat korszerűsítése, melynek keretében Kistolmácson kiépítenék egészen a tóig a vasútvonalat, az állomás ugyanis most több, mint 300 méterre található a kedvelt turisztikai létesítménytől – bocsátotta előre Gál Károly.
 
- Továbbá szeretnénk fejleszteni a Kányavár melletti, töröszneki elágazótól Szentpéterföldéig tartó, 8 kilométer hosszú, jelenleg teherszállításra használt szakaszt, az elképzeléseink szerint ez is alkalmassá válna személyszállításra. Modernizáljuk a gépparkot is, benne az Erdélyből vásárolt, 62 éves Ábel nevű gőzmozdonyunkat. Teljes felújításon esik át, így remélhetőleg még hosszú éveken át tudja majd szolgálni a kirándulókat. A szakemberek ígérete szerint a szezon végére, tehát őszre végeznek a munkálatokkal (kazánfelújítás, járószerkezet-felújítás, villamoshálózat korszerűsítése, festés, és így tovább) akkor érkezik vissza a gőzös Csömödérbe, amit szeretnénk majd az utasokkal közösen, egy különjárattal megünnepelni. Maga a mozdonyfelújítás nagyságrendileg 20 millió forintba kerül.
 
Az osztályvezető hozzátette: a géppark két (T)C-50-es dízelmozdonyát is korszerűsítik (hármat már korábban felújítottak), ezek új automata sebességváltót, erős és takarékos, illetve környezetbarát Cummins-dízelmotort kapnak a ma már elavult, nehezen szinten tartható Csepel-motorok helyett.
 
- Tervezzük továbbá még egy érdekes jármű beszerzését – folytatta a szakember. - A Királyréti Erdei Vasúton üzemel már egy Vili névre keresztelt elektromos meghajtású motorkocsi, mely a működéséhez szükséges energiát a tetejére szerelt napelemek révén nyeri. Ehhez hasonló motorkocsit, de egy továbbfejlesztett változatot szeretnénk vásárolni mi is.
 
Gál Károly hozzáfűzte: a Mura Program keretében megvalósuló beruházáscsomag turisztikai részében teljesen felújítják, illetve a kerékpározásra alkalmassá teszik a Szentpéterfölde és Pusztamagyaród között található, ma még erdei feltáró útként funkcionáló szakaszt. - Ez több, mint 10 kilométeres kerékpározható úthálózatot jelent, amely egyrészről az erdei vasúthoz kapcsolódik, másrészről pedig a szentpéterföldei vadászházunkhoz. Így épül egymásra a két projektelem – tette hozzá Gál Károly. -  Ezek mellett a kistolmácsi turistaházat is szeretnénk fejleszteni, a Budafai Arborétumban látogatóközpontot alakítunk ki. Eddig ugyanis itt nagy hiátust jelentett, hogy nincsenek például vizesblokkok, illetve korszerű beléptető rendszer.

Forrás: Zalai Hírlap

Szerző: Horváth-Balogh Attila

Fotók: Zalaerdő Zrt.

Hírszerkesztő: Nagy László