"Szeressük hazánkat, nemzetünket és szakunkat hűséggel,
egyetértéssel és összetartással."
Bedő Albert 1911

Országos Erdészeti Egyesület

Megalakult az Agrár-Szakképző Iskolák Tanácsadó Testülete

Megalakult az Agrár-Szakképző Iskolák Tanácsadó Testülete

Megalakult az Agrár-Szakképző Iskolák Tanácsadó Testülete (ASzITT), amelynek célja, hogy az agrár-szakiskolai hálózat minél hatékonyabb és sikeresebb működését elősegítse - közölte a Nemzeti Agrárszaktanácsadási, Képzési és Vidékfejlesztési Intézet (NAKVI) az MTI-vel közleményben.

A közlemény szerint Simon Attila István jogi, igazgatási és agrárszakképzési ügyekért felelős helyettes államtitkár a január 7-én megtartott alakuló ülés előtti sajtótájékoztatón elmondta: a 2014-2020-ra vonatkozó Nemzeti Vidékstratégiában rögzítették azokat a feladatokat, amelyek megalapozták a 2013 augusztusában létrejött Agrár-Szakképző Iskolák Hálózatának (ASzIH) létrehozását.

Ekkor a meglévő négy intézmény mellé további 42 szakiskola került a Klebelsberg Intézményfenntartó Központtól a Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) fenntartásába, így jelenleg 46 intézményt tart fenn a szaktárca, amely 59 képzési helyet jelent. Simon Attila István kiemelte, hogy jelenleg 185 helyen zajlik valamilyen agrárirányú szakképzés.

"Célunk egy professzionális, megfelelő tangazdaságokkal felszerelt, korszerű iskolai hálózat kiépítése és a kétkezi munka megbecsülésének visszaállítása. Ehhez elengedhetetlenek az olyan elméleti és gyakorlati képzőhelyek, ahová büszkén tudnak bejelentkezni a diákok" - fejtette ki. Augusztusban további két iskolát vesz át a VM, így 61 képzési hely fenntartásáról és egyben fejlesztéséről gondoskodik majd a szaktárca.

Földesi Gyula miniszteri megbízott, az ASzITT elnöke elmondta: az ASzIH és az évente legalább négyszer ülésező tanácsadó testület azon dolgozik, hogy megalapozza az agrárszakképzés duális, több lábon álló képzési rendszerét. Kiemelte, hogy a jövő mindig az oktatáson múlik, ezért a tanácsadó testület jelenleg is azon dolgozik, hogy megalapozza az agrárszakképzés duális, több lábon álló képzési rendszerét. „Egy diáknak nem csupán egy szakmát kell elsajátítania, értenie kell a hozzá kapcsolódó területkehez is, így lehetséges egy teljes életpályamodell kialakítása” – emelte ki Földesi Gyula. Hozzátette: „nagy szükség van a most először ülésező, alulról szerveződő, 12 tagú, főként iskolaigazgatókból álló tanácsadó testületre, amely nem csupán problémákat, hanem megoldási javaslatokat fogalmaz meg a Vidékfejlesztési Minisztérium számára.”

Mezőszentgyörgyi Dávid, a Nemzeti Agrárszaktanácsadási, Képzési és Vidékfejlesztési Intézet (NAKVI) főigazgatója, valamint az ASzITT társelnöke elmondta, a NAKVI-n belül külön szervezeti egység látja el az ASzIH munkájához kapcsolódó koordinatív feladatokat, segíti az információáramlást a szaktárca és az iskolák között, valamint ellátja a nemrégiben alakult ASzITT titkársági feladatait is. Ugyanakkor az intézet a szaktanácsadás területéről sokéves tanácsadó testületi tapasztalattal is rendelkezik, így hatékony segítséget nyújthat az érdemi javaslatok előterjesztésében. Az iskolák részére a NAKVI egy-egy laptopot biztosított, megjelent egy bemutató kiadvány az intézményekről és 2013 novemberében nyílt napot is szerveztek a szakiskolák iránt érdeklődők számára. „Reméljük, hogy már rövid, belátható időn belül modern, vonzó és erős szakmai arculata lesz a szakiskolai hálózatnak, hiszen fontos, hogy mind a szülők, mind a diákok lássák a perspektívát az agrárszakoktatásban” – húzta alá Mezőszentgyörgyi Dávid.

Forrás: MTI Eco, NAKVI

Fotók: NAKVI

Hírszerkesztő: Nagy László