"Szeressük hazánkat, nemzetünket és szakunkat hűséggel,
egyetértéssel és összetartással."
Bedő Albert 1911

Országos Erdészeti Egyesület

Átadták az erdei vasutat Márianosztra és Nagyirtás közötti szakaszon - képgaléria!

Átadták az erdei vasutat Márianosztra és Nagyirtás közötti szakaszon - képgaléria!

Újjáépült Magyarország legvadregényesebb hegyvidéki erdei vasútja a Börzsönyben. A Márianosztrát és Nagyirtáspusztát összekötő, csaknem 7 km hosszú pályaszakaszt új állomás- és fogadóépületek, illetve vasúti járművek teszik turisztikai célállomássá. A beruházás kiemelt uniós pályázati összegből, a Földművelésügyi Minisztérium támogatásából, valamint az Ipoly Erdő Zrt. saját forrásaiból valósult meg.

Magyarország kisvasúthálózata Európában egyedülálló nemzeti örökség- jelentette ki dr. Nagy István, a Földművelésügyi Minisztérium parlamenti államtitkára a Márianosztra–Nagyirtás közötti kisvasút teljes turisztikai célú helyreállítása című projekt ünnepélyes átadó rendezvényén. Az ország erdei vasútjai 2,7 milliárd forint értékben újultak meg 7 uniós projekt keretében az elmúlt években – hívta fel a figyelmet a Földművelésügyi Minisztérium parlamenti államtitkára. A kisvasutak fejlesztésével a természetvédelem, a belföldi turizmus, az aktív pihenés, a családok szabadidőtöltésének támogatása kiemelt célunk – húzta alá. Arról is szólt, hogy az erdei vasutak egyre nagyobb szerepet játszanak a hazai turizmusban, az erdőjárás, a természetjárás egyik legfontosabb motorjai.

Kiss László, az Ipoly Erdő Zrt. vezérigazgatója ünnepi köszöntőjében a természeti és kulturális értékek fenntartásának, a közösségi élet fellendítésének fontosságára hívta fel a figyelmet. „A környezet adta lehetőségeket ki kell használni, erre a Börzsönyben rengeteg lehetőség rejlik. A kisvasút-hálózat fejlesztésén túl a közeljövőben tervezzük további kerékpározható utak építését, pálos kolostor emlékhely létrehozását, valamint a turistaház-hálózat fejlesztését is” – tette hozzá a vezérigazgató.

„A teremtett világ szépségét meg kell őrizni, ugyanakkor tovább is kell gazdagítani azt” – fogalmazott beszédében dr. Harrach Péter, a térség országgyűlési képviselője. A politikus felhívta a figyelmet az ember és a természet elválaszthatatlan kapcsolatára, majd kiemelte az idegenforgalom fejlesztésének szükségességét, ami a helyi lakosok számára a legfőbb megélhetést biztosítja.

Dr. Beer Miklós, a Váci egyházmegye püspöke áldotta meg a szalagátvágás előtt a műszaki létesítményt. Negyven évet várta erre a pillanatra, hiszen mint egykori márianosztrai plébános, 1976-ban fájó szívvel vette tudomásul, hogy akkor már nem közlekedett a most újraindított erdei vasút.

Dr. Bitay Márton, állami földekért felelős államtitkár a márianosztrai állomásépület előtt tartott köszöntőjében hangsúlyozta, hogy a társaságok kiemelt feladatai közé tartozik a közjóléti tevékenységek ellátása. Az elmúlt évek folyamán számos korszerűsítés valósult meg és további fejlesztések is tervben vannak. Kiemelte, hogy Magyarország Kormánya az állami erdőgazdaságok segítő társául szegődik a jövőben is.

Az Ipoly Erdő Zrt. beruházásában megvalósult, Márianosztrát és Nagyirtáspusztát összekötő, 6477 méter hosszúságú, keskeny nyomtávú erdei vasút felújításával megvalósult az évtizedeken át hiányzó összeköttetés a Szob-Márianosztra és a Nagybörzsöny-Nagyirtáspuszta kisvasúti vonalak között. Az 1,1 milliárd forintot meghaladó értékű fejlesztéshez az EU kiemelt pályázata 600 millió, a Földművelésügyi Minisztérium 300 millió forint összegű támogatást nyújtott, amit az erdőgazdaság a saját forrásaival egészített ki.

A beruházás során kiegészítették és megerősítették a vasúti pálya földművét, elkészültek a vízelvezetést biztosító műtárgyak, új ágyazati kőrétegre új sínpár került. Akadálymentes peronok, kitérők épültek a megállóhelyeken. Zöldmezős kivitelezésben készültek el az állomás- és fogadóépületek Márianosztrán és Nagyirtáspusztán. Az új, célzottan a pályára tervezett gördülőállományt egy személykocsi, egy korszerű diesel motorkocsi, majd később egy zéró helyi kibocsátású elektromos motorkocsi fogja alkotni.

A pályaszakasz vonalvezetése, szintemelkedése, lejtése és tájesztétikai értéke egyaránt kuriózum. Az új pálya műszaki tartalma, vonalvezetése és tájesztétikai értéke egyaránt különleges. A 203 méter szintemelkedés, a 32 ezrelék átlagos, valamint a 46 ezrelék legnagyobb lejtés igazi kuriózum. A nyomvonal 108 ívvel illeszkedik a tagolt terephez, melyekből 22 igen szűk – a megengedett legkisebb, 40 méter sugarú.

A már üzemelő két kisvasút (Szob-Márianosztra és Nagybörzsöny-Nagyirtás) összekötésével Szob és Nagybörzsöny között Magyarország leghosszabb fővonalú hegyvidéki erdei vasútvonala jött létre, összehangolt menetrenddel.

További képeket az átadási ünnepségről a Híralbumok képgalériában tekinthet meg a szövegkapcsolóra kattintva!

Forrás: Ipoly Erdő Zrt., FM Sajtóiroda

Fotók: Nagy László/Erdészeti Lapok

Hírszerkesztő: Nagy László