"Szeressük hazánkat, nemzetünket és szakunkat hűséggel,
egyetértéssel és összetartással."
Bedő Albert 1911

Országos Erdészeti Egyesület

Elkészült Magyarország leghosszabb fővonalú hegyvidéki erdei vasút pályája

Elkészült Magyarország leghosszabb fővonalú hegyvidéki erdei vasút pályája

Az Ipoly Erdő Zrt. beruházásában megvalósult a Márianosztrát és a nagybörzsönyi Nagyirtáspusztát összekötő, mintegy 7 km hosszú kisvasúti pálya rekonstrukciója. A célra elnyert kiemelt pályázat támogatását az erdőgazdaság a saját forrásaival egészíti ki.

Kiegészítették és megerősítették a vasúti pálya földművét, elkészültek a vízelvezetést biztosító műtárgyak, új ágyazati kőrétegre új sínpár került. Akadálymentes peronok épültek a megállóhelyeken. A 2016 májusában várható üzemkezdetre elkészülnek a vasút kiszolgáló épületei Márianosztrán és Nagyirtáspusztán. Új, erre a pályára tervezett gördülőállomány beszerzése van folyamatban.

A jelenleg üzemelő két kisvasút összekötésével Magyarország leghosszabb fővonalú hegyvidéki kisvasútja jön létre, amit nemcsak a kisvasút barátok vártak régóta már. Az egyedülálló tájképi értékeken kívül kiemelendő jelentőségű, hogy a hazánkban utolsóként fennmaradt, Kisirtás és Nagyirtás közötti csúcsfordítós (Z nyomvonalú, részben tolt menettel bejárható) vonalrész országos jelentőségű ipartörténeti műemlék.

A nagybörzsönyi vasút 1908-ban Ipolypásztó és Nagybörzsöny között, 600 mm-es nyomtávval épült, az Esztergomi Érsekség gazdasági vasútjának, a faanyag nagyvasútra juttatása érdekében. A vonalat Kisirtásig továbbfejlesztették, majd beszállítási célú szárnyvonalakkal látták el.

A szobi vasút 1912-ben épült, Szob és a Márianosztrai Kőbánya között, a kőbányában kitermelt andezit szállítására. Trianon után a nagybörzsönyi hálózat nagyvasúti kapcsolat nélkül maradt, ezért a két vasutat összekötő vonalat építettek. A szintkülönbséget a Tolmács-hegy oldalában csúcsfordító-pár építésével, Nagyirtás és a Bezina-völgy között merész hajtűkanyarokkal küzdöttek le.

1945-ben állami üzemeltetésbe került a hálózat. 1975-ben megszűnt a forgalom Szob és Nagyirtás között, a két vasút elszakadt egymástól. 1992-ben a nagybörzsönyi és a szobi vonalrész működése is megszűnt. 1996-tól a térség önkormányzatai lépéseket tettek a Szob–Nagybörzsöny kisvasút turisztikai célú helyreállítása érdekében. 2002 őszén került sor a Nagybörzsöny–Nagyirtás szakasz, 2008 telén pedig a helyreállított Szob–Márianosztra vonalszakasz átadására.

A beruházásról http://borzsonyvasut.ipolyerdo.hu oldal nyújt tájékoztatást.

Pályázat kódszáma: KMOP-3.1.1/E-13-2013-0001, Pályázat címe: „Márianosztra – Nagyirtás közötti kisvasút teljes, turisztikai célú helyreállítása”

 

Forrás: Ipoly Erdő Zrt. Sajtóközlemény

Fotók: Nagy László - Erdészeti Lapok

Hírszerkesztő: Nagy László