"Szeressük hazánkat, nemzetünket és szakunkat hűséggel,
egyetértéssel és összetartással."
Bedő Albert 1911

Országos Erdészeti Egyesület

Elindult az "első" szerelvény hazánk legújabb hegyi erdei kisvasútján

Elindult az "első" szerelvény hazánk legújabb hegyi erdei kisvasútján

November 23-án Márianosztáról kigördült az első nyilvános és nem műszaki tesztfeladatot ellátó szerelvény a Börzsöny-hegységi Bezina-patak völgye irányába, hogy az alig valamivel több mint félév alatt újjáépített és határidőre műszakilag átadott erdei vasútvonalon végiggurulva, felkapaszkodjon a 420 méter magasan fekvő Nagyirtáspusztára.

Gurulva és nem zakatolva, dülöngélve, meg-megugorva, mert a kiváló műszaki tervezésnek és kivitelezésnek köszönhetően - főleg a hegyvidéki terepviszonyokat leküzdő kanyarok átmenetiíves megoldásai miatt - szinte siklott a szerelvény a pályatesten.

A Börzsöny meredek falú völgyoldalaihoz méltóan komoly kihívás elé állította a megvalósítás a beruházót, a tervezőt és a műszaki kivitelezőket, hiszen sok-sok kanyart és jelentős szintemelkedést kell a pályának áthidalnia. Annak ellenére, hogy évtizedekkel korábban még fát szállító rönkkocsik zakatoltak a völgyben a hegynyereg felé és vissza, az elmúlt negyven év alatt tönkrement vasúti pályát szinte teljes egészében újjá kellett építeni. Csak a nyomvonal maradt a régi.

A számos beépített műszaki műtárgy, a vízelvezetést szolgáló védművek, a gabion támfalak, a hidak és átereszek, a terelősínek mind-mind a műszakilag megbízható, korszerű üzemelést és elsősorban a biztonságos utazást szolgálják. A sok ezer köbméternyi megmozgatott kő- és építésianyag mellett a korábbi eltömődött átereszeknél létrejött pangóvizes erdei élőhelyek fenntartására is gondoltak, így a pálya mellett megújított kisvizes élőhelyek, kétéltű és hüllő szaporodóhelyek szolgálják a természetvédelmi célokat.

A gördülőállomány is készül már, speciálisan erre a vonalszakaszra. Emellett a beruházó Ipoly Erdő Zrt. saját forrásaiból épülnek a márianosztrai és nagyirtáspusztai állomásépületek, amelyek többek között szálláshelyeket, kiállítási tereket is magukba foglalnak majd. Így az előzetes tervek szerint jövő év tavasz végén-nyár elején elindulhat a menetrendszerinti, üzemszerű utasszállítás, hazánk egyik - joggal, okkal mondhatjuk - legvadregényesebb, különleges műszaki megoldásokkal létrehozott erdei vasútvonalán, melynek segítségével a Duna parti Szobról, egészen a hegység túloldalán fekvő Nagybörzsönyig, mintegy 21 km hosszan kisvasutazhatnak majd a műfaj szerelmesei, a börzsönyi erdőkben. 

Ha végig akarja élni az első vasúti utazás élményét, Híralbum képgalériánk segítségével megteheti. Kattintson a szövegkapcsolóra!   

Forrás: OEE - Erdészeti Lapok

Szerző: Nagy László

Fotók: Nagy László