November 23-án Márianosztáról kigördült az első nyilvános és nem műszaki tesztfeladatot ellátó szerelvény a Börzsöny-hegységi Bezina-patak völgye irányába, hogy az alig valamivel több mint félév alatt újjáépített és határidőre műszakilag átadott erdei vasútvonalon végiggurulva, felkapaszkodjon a 420 méter magasan fekvő Nagyirtáspusztára.
Gurulva és nem zakatolva, dülöngélve, meg-megugorva, mert a kiváló műszaki tervezésnek és kivitelezésnek köszönhetően - főleg a hegyvidéki terepviszonyokat leküzdő kanyarok átmenetiíves megoldásai miatt - szinte siklott a szerelvény a pályatesten.
A Börzsöny meredek falú völgyoldalaihoz méltóan komoly kihívás elé állította a megvalósítás a beruházót, a tervezőt és a műszaki kivitelezőket, hiszen sok-sok kanyart és jelentős szintemelkedést kell a pályának áthidalnia. Annak ellenére, hogy évtizedekkel korábban még fát szállító rönkkocsik zakatoltak a völgyben a hegynyereg felé és vissza, az elmúlt negyven év alatt tönkrement vasúti pályát szinte teljes egészében újjá kellett építeni. Csak a nyomvonal maradt a régi.
A számos beépített műszaki műtárgy, a vízelvezetést szolgáló védművek, a gabion támfalak, a hidak és átereszek, a terelősínek mind-mind a műszakilag megbízható, korszerű üzemelést és elsősorban a biztonságos utazást szolgálják. A sok ezer köbméternyi megmozgatott kő- és építésianyag mellett a korábbi eltömődött átereszeknél létrejött pangóvizes erdei élőhelyek fenntartására is gondoltak, így a pálya mellett megújított kisvizes élőhelyek, kétéltű és hüllő szaporodóhelyek szolgálják a természetvédelmi célokat.
A gördülőállomány is készül már, speciálisan erre a vonalszakaszra. Emellett a beruházó Ipoly Erdő Zrt. saját forrásaiból épülnek a márianosztrai és nagyirtáspusztai állomásépületek, amelyek többek között szálláshelyeket, kiállítási tereket is magukba foglalnak majd. Így az előzetes tervek szerint jövő év tavasz végén-nyár elején elindulhat a menetrendszerinti, üzemszerű utasszállítás, hazánk egyik - joggal, okkal mondhatjuk - legvadregényesebb, különleges műszaki megoldásokkal létrehozott erdei vasútvonalán, melynek segítségével a Duna parti Szobról, egészen a hegység túloldalán fekvő Nagybörzsönyig, mintegy 21 km hosszan kisvasutazhatnak majd a műfaj szerelmesei, a börzsönyi erdőkben.
Ha végig akarja élni az első vasúti utazás élményét, Híralbum képgalériánk segítségével megteheti. Kattintson a szövegkapcsolóra!
Forrás: OEE - Erdészeti Lapok
Szerző: Nagy László
Fotók: Nagy László