"Szeressük hazánkat, nemzetünket és szakunkat hűséggel,
egyetértéssel és összetartással."
Bedő Albert 1911

Országos Erdészeti Egyesület

Második virágkorukat élik az erdei vasutak

Második virágkorukat élik az erdei vasutak

Az erdei vasutak első virágkorukat a múlt század elején élték. Megfelelő minőségű utak és teherautók hiányában ugyanis síneken lehetett a leggyorsabban és a legbiztonságosabban árukat mozgatni.

A birtokos nemesi családok országszerte építették a keskeny nyomtávú vonalakat, amelyeken a kitermelt faanyagot el tudták szállítani a fűrésztelepekre. Helyenként száz km-nél is hosszabb hálózatok jöttek létre.

Az évek múlásával és a technikai fejlődéssel a szerepük fokozatosan megváltozott. A kitermelt fát már teherautók és korszerű erőgépek mozgatják, ezért a gyönyörű tájakon kígyózó sínpárok új feladatot kaptak. A napjainkban fennmaradt erdei vasútvonalakat elsősorban turisztikai céllal használják. A második aranykorukat élő kis mozdonyok kirándulókat szállítanak a nehezen megközelíthető erdei terepen.

Az ország egyik legszebb erdei vasútja a Somogy megyei Mesztegnyő környékén közlekedik. A festői vonalat közel száz éve a Hunyadi grófok építették: ekkor még gőzmozdonyok vontatták a rönkökkel és a közeli halastavak zsákmányával megrakott kocsikat. Később lóvontatású kocsik is járták a vonalakat, amelyeken idővel a személyszállítás is megkezdődött: a kis erdei falvak és puszták lakosai használták.

Ma a vasút 9 km-nyi sínpályán kanyarog a Boronka-melléki Tájvédelmi Körzet vadregényes erdei és napfényben csillogó tavai között. A szerelvény háromnegyed óra alatt teszi meg a Mesztegnyő és Felsőkak közötti távolságot, így az utasoknak van idejük kikapcsolódni és élvezni a természet szépségét.

Forrás: kapos.hu

Fotók: kapos.hu

Hírszerkesztő: Nagy László