"Szeressük hazánkat, nemzetünket és szakunkat hűséggel,
egyetértéssel és összetartással."
Bedő Albert 1911

Országos Erdészeti Egyesület

Vasúti fejlesztések az Almamelléki Állami Erdei Vasúton

Vasúti fejlesztések az Almamelléki Állami Erdei Vasúton

Átadásra került a Mecsekerdő Zrt. által üzemeltetett erdei kisvasút komplex fejlesztése. A sajátos turisztikai élményt nyújtó Zselici Csühögő egyedi értéket képvisel megyénkben, melynek megőrzését, fenntartását és fejlesztését a Mecsekerdő Zrt. egyik fontos közjóléti feladatának tekinti. A 2017. szeptember 26-án bemutatott fejlesztésre az állam és az erdészet mintegy százmillió forintot fordított.

Az Almamelléki Állami Erdei Vasút (AÁEV) vonatkozásában a vasúti pálya, a gördülőállomány és kiszolgáló infrastruktúra állapota olyan mértékben leromlott, hogy a kisvasút vonzerejét, az utazások számát már csak egyre nagyobb erőfeszítések árán lehetett fenntartani. A fejlesztés hatására olyan komplex turisztikai attrakció jön létre, amely magas minőségű szolgáltatásaival, élményígéretével és természet közeliségével képes megfelelni a modern kor elvárásainak is.

Ripszám István, a Mecsekerdő Zrt. termelési vezérigazgató-helyettese köszöntőjében felelevenítette a kisvasút történetét, ezzel is alátámasztva az erdőgazdaság törekvését az itt található értékeket megőrzésére és eredeti állapotában történő megosztására.

Ahogy Gulyás Andrea közigazgatási államtitkár asszony (FM) is elmondta: az, hogy most itt állhatunk, azoknak a környezeti értékeknek köszönhető, amit a környék és a kisvasút a turistáknak tud nyújtani: az idősebbek, a vadászat szerelmesei éppúgy megtalálják a kedvükre valót, mint a fiatalok az erdei iskolában.

Nagy Csaba, a Baranya Megyei Önkormányzat elnöke szintén köszönetet mondott e helyi érték megóvásáért, kiemelve, hogy a környék komplex fejlesztéseinek sorába illesztve a Csühögő megóvása értékes hozzájárulást jelent a régió idegenforgalmi fellendülésének terén.

Az állomásépület és környékének bejárását követően a felújított szerelvények Almamellék állomásról a sasréti Kikerics Erdészeti Erdei Iskola állomásig szállította, ahol ünnepi fogadásra került sor.

A beruházás keretében visszanyerte eredeti formáját az almamelléki állomásépület homlokzata. Teljes felújítását követően új funkciót kap a régi pályamesteri iroda és az egyszerű mozdonyszín, emellett megújult a MÁV-típusú régi egykapus fa áruraktár is. Az állomáson új, fedett, faszerkezetű mozdony- és kocsiszín, illetve tűzivíz medence is épült, a megállókban magas peron és térvilágítás valamint utastájékoztatási elemek kerültek kialakításra. Az állomás területén teljes pályarekonstrukcióra is sor került, valamint teljes felújításon esett át kettő C-50-es mozdony, két „Dunakeszi” zárt kocsi és két „Maszolaj” nyitott kocsi is.

A Mecsekerdő Zrt. által üzemeltetett erdei kisvasút hazánk két, 600 mm-es keskenynyomtávú vasútvonalának egyike, így igazi kuriózumnak számít.

A jelenleg Almamellék és Sasrét-puszta között közlekedő Zselici Csühögőnek évente közel hat-hétezer utasa van, a menetrend szerinti járatokon kívül különböző rendezvények, túrák, az erdei iskolai oktatás vagy szervezett csoportok keretében is közkedvelt kirándulási célpontnak számít.

A kisvasút szerelvényei fél óra alatt teszik meg a mintegy 7 km hosszú utat. A sínpár nádasokkal szegélyezett halastavak mellett halad, utazás közben gyönyörködhetünk a jellegzetes, lankás zselici dombokban, a csodás sasréti erdőkben, és köszönthetjük az itt-ott felbukkanó szarvasokat és vízimadarakat is.

Történeti háttér

Az egykoron 54-es menetrendi számot viselő Kaposvár–Szigetvár-vasútvonal a Zselic dombvidékét szelte át. Az Almamelléket is érintő vonalat 1900. november 9-én adták át a forgalomnak. A leegyszerűsödött szállítási lehetőségek arra ösztönözték a községtől északra fekvő erdőterületek birtokosát, báró Biedermann Rezsőt, hogy a faanyag elszállítására keskenynyomközű vasutat létesítsen területei és az almamelléki állomás között. Az elképzelés 1901-ben valósult meg, ekkor épült meg az első vonal az almamelléki állomás és a németlukafai Cigányvölgy között 7,2 km hosszan. A kisvasút nyomtávolsága 600 mm lett, a talpfákra 7 kg/m tömegű sínek kerültek.

A vasúton főleg az erdőben kitermelt fát szállították a nagyvasúthoz, de a németlukafai hamuzsír égető boksa és üveghuta termékeit is a kisvasúton fuvarozták. Szintén megemlítendő az erdők közötti irtásokon termelt mezőgazdasági termények szállítása is. Vontatóként akkoriban - mint leggazdaságosabb megoldás - a ló szolgált. A személyforgalom egyidős a vasúttal, a báró által Sasréten alapított iskolába vonaton utaztak a környék gyerekei. A pálya 1925. évi bővítésekor épült meg a lukafai elágazástól a Sasréti vadászkastélyig (ma vendégház) vezető 1 kilométer hosszú vonal, amely később a ma is működő fővonal részévé vált.

A Kaposvár–Szigetvár vasútvonalon az utolsó személyvonat 1976. december 31-én közlekedett. 1977 nyarán a vasútvonal Almamellék állomásán forgatták Zsombolyai János „Kihajolni veszélyes!” című filmjét, melyben kisvasúti jelenetek is szerepelnek. A vágányokat csak a filmforgatás után szedték fel. A közvetlen nagyvasúti összeköttetése megszűnése óta az erdei vasút elszigetelten működik.

A '60-as évek közepétől – a korszerű tehergépjárművek megjelenésével, illetve az erdészeti feltáró utak kiépülésével – folyamatosan esett a teherszállítás volumene, a felszámolástól a minimális hivatásforgalom és a sasréti területek akkor még kevésbé jelentős, de meglévő vonzereje mentette meg. A kisvasút azóta is szolgálja a térségbe látogató turistákat.

Forrás: Mecsekerdő Zrt.

Fotók: Mecsekerdő Zrt.

Hírszerkesztő: Nagy László