"Szeressük hazánkat, nemzetünket és szakunkat hűséggel,
egyetértéssel és összetartással."
Bedő Albert 1911

Országos Erdészeti Egyesület

A Mecsekben járt az OEE Erdei Sportok Szakosztály

A Mecsekben járt az OEE Erdei Sportok Szakosztály

Az OEE Erdei Sportok Szakosztálya a Mecsekerdő Zrt. területén szervezte legutóbbi ülését, amelynek keretében megtárgyaltuk a helyi időszerű feladatokat, és új tagok bevonására is sor került.

Az állami erdőgazdaságok egyre több erdei sportokhoz kapcsolódó feladatot látnak el. Az eddigi tulajdonos is erre ösztönözte őket, viszont ennél határozottabban jelentkezik az erdőben sportolók igénye. Ez fogalmazódik meg többek között a lovas és kerékpáros sportok lehetőségeinek növekedésével is. Az új feladatokra fel kell készülniük az erdőgazdaságoknak, és fel kell készíteniük a munkatársaikat is. Ebben kíván hasznosan közreműködni az Erdei Sportok Szakosztálya.

A szakosztályülés programja a Mecsekerdő Zrt. Kövestetői szállodájában kezdődött. Gerely Ferenc szakosztály elnök köszöntötte a megjelenteket és ismertette a szakosztály feladatait és eddigi eredményeit. Az új résztvevők bemutatkozása során pedig kiderült, hogy valamennyien sportolnak, amellett, hogy erdei sportokkal kapcsolatos feladatokat látnak el a cégüknél. Ez mindenképpen segíti a gondok megértését és a jó hozzáállást.

Elsőként a jövőre megrendezendő Európai Erdészeti Tájfutó Verseny (EFOL) előkészítéséről hallhattunk. Horváth Péter Brúnó, aki a Mecsekerdőnél a szervezésért felelős, vetített képes előadáson mutatta be a verseny történetét, a tervezett eseményeket és a helyszínt. Az EFOL közel egyhetes programját a verseny szabályzata írja elő. Ennek megfelelően a sportversenyek mellett szakmai programok is lesznek. Az erdészeti fórum keretében a házigazdák szakmai előadásokat szerveznek, amit vita követ. A mecseki verseny további vonzereje a terep. A töbrökkel tűzdelt karsztvidék a tájfutóknak csemege (normál távú verseny) éppúgy, mint Pécs belvárosának utcái és terei (sprint verseny). Ezeken a terepeken rendezték meg 2011-ben a szenior tájfutó világbajnokságot. A pihenőnapon pedig szakmai kirándulásokra kerül sor. Körülbelül 400 résztvevővel lehet számolni Európa 20 országából. A mecseki verseny előkészületeinek bemutatására és az EFNS zászlajának átvételére az idei svájci verseny keretében kerül sor.

Az erdei sportok fekete báránya a downhill kerékpározás. Számos helyen okoz gondot ez az egyre terjedő és sok veszélyhelyzetet teremtő sportág. Jellemzője, hogy a kerékpárosok az utakat elkerülve meredek lejtőkön, árkon-bokron keresztül zúdulnak le a völgybe. Egy-egy ilyen menet a kerékpáros számára egy-egy adrenalin bomba. Extrém sport és hazánkban néhány helyszíntől eltekintve szabályozatlan módon űzik. A downhillosok vagány fickók, tudják, hogy nem lenne szabad ezt csinálniuk, tudják, hogy kárt okoznak. Jól szervezettek és általában komoly anyagi (sokszor befolyásos szülői) háttér áll hobbijuk mögött (egy-egy kerékpár sok százezer forintot is érhet). Egy megoldás lehetséges: megfelelő pályákat kell kiépíteni a számukra és vonzóvá tenni azok igénybevételét. Ebből a megfontolásból döntött úgy a Pécsi Városfejlesztési Zrt., hogy downhill-pályákat épít a Misina-tető lejtőire, a régi sípályák nyomvonalán.

Dr. Merza Péter vezérigazgató érdekes vetített képes előadáson mutatta be a Misina-tető rekonstrukciós terveit, aminek része a két downhill-pálya is. Annak ellenére, hogy a beruházás nem igényel sok pénzt, nem egyszerű dolog az előkészítés, az engedélyeztetés és az üzemben tartás. A létesítmény nemcsak a pályából áll, hanem szükség van kiszolgáló épületekre is, esetleg felvonóra. Az üzemeltetés legfontosabb szempontja a biztonság. A pálya csak saját felelősségre használható, erről a pályára lépés előtt nyilatkozni is kell a sportolóknak. A terv része a Misina-tető rendezése és az ott lévő épület hasznosítása is. A legérdekesebb elképzelés az, hogy az épület lapos tetején műjégpályát építenek ki, és a hűtésnél keletkező hőt az épület fűtésére használnák. Biztos vonzó lesz a korcsolyázás Pécs városa felett, háttérben a kivilágított tv-toronnyal. A terv még csak terv, mivel az anyagi hátteret megteremtő pályázatot eddig nem sikerült elnyerni.

Az ebéd után a szakosztály csapata autókba szállt, hogy megtekintse a Pécs-Orfű-Abaliget között, az erdőben épített kerékpárutat. A már elkészült létesítményt annak tervezője, Molnár István erdőmérnök (Viaprodukt Kft.) mutatta be. Pécs városát és a Nyugati-Mecsek vidékét sem kerülte el a kerékpáros mozgalom. A város egyik legkedveltebb üdülőterülete, Orfű és Abaliget csak közúton volt megközelíthető, ami kerékpárral elsősorban a kisgyerekes családoknak nem veszélytelen vállalkozás. A pécsi kerékpárosok összefogásának eredményeként megépült a 20 km-es, 2 m széles aszfaltburkolatú kerékpárút. A tervezés során a biztonság, a természet és a kerékpározás kényelme került előtérbe a szempontok közül. A nyomvonal végig erdőben, nagyjából a Pécs-Abaligeti műút mellett halad. A kevés útkeresztezést úgy alakították ki, hogy biztonsággal lehessen átkelni a műúton. A vonalvezetésnél elsősorban a töbrökre kellett figyelemmel lenni, ezeket az út szépen kikerüli. A vízelvezetést szakszerűen oldották meg, biztosítva az út állékonyságát. A kerékpárosok kényelmét pihenők szolgálják.  A Mecsekerdő már a kerékpárút megépítése előtt is létrehozott pihenőhelyeket.  

Néhány akadály maradt csupán: a kényszerű vonalvezetés következtében akad egy-két 10%-nál meredekebb szakasz, elegendő terület hiányában pedig Orfű térségében közutat is igénybe kell venniük a kerékpárosoknak. A legnagyobb gondot azonban a pályára hullott levelek okozzák, mert nedves időben fokozzák a csúszásveszélyt. Emiatt a pálya rendszeres takarítására lenne szükség.

Programunk a gyönyörű napsütésben a csillogó vizű Orfűi tó partján ért végett. A következő szakosztályülést a Budakeszi Vadasparkban tervezzük szeptember elején. A szakmai témák mellett a szakosztály tisztségviselőinek megválasztása szerepel a napirenden.

Ezúton is szeretnénk megköszönni a Mecsekerdő Zrt. vezetésének és munkatársainak a meghívást és a hasznos programokat.

Forrás: OEE Erdei Sportok Szakosztály

Szerző: Gerely Ferenc

Fotók: Horváth Péter Brúnó

Hírszerkesztő: Nagy László