"Szeressük hazánkat, nemzetünket és szakunkat hűséggel,
egyetértéssel és összetartással."
Bedő Albert 1911

Országos Erdészeti Egyesület

Megújult a legendás LKT

Megújult a legendás LKT

Az OEE Gépesítési és Fahasználati Szakosztálya 2014. március 20-án a SEFAG Zrt. Zselici Erdészeténél tartott ülést. Máté János termelési vezérigazgató helyettes köszöntője után Spingár Péter erdőgazdálkodási osztályvezető ismertette az erdészeti társaság gazdálkodását, a gazdálkodás körülményeit, beszélt az elmúlt években náluk tartott Gépesítési és Fahasználati Szakosztály rendezvényekről. Gazdaságuk fahasználati gépesítettségéről elmondta, hogy az utóbbi években megjelentek a harveszterek, növekedett a forwarderek száma, de a fakitermelési és anyagmozgatási munkák zöménél továbbra is a legfontosabb vezérgép az erdészeti csuklós traktor (LKT). A társaság vállalkozói érdekeltségi körében 45 ilyen géppel végeznek fakitermelést.

Merczel István a műszaki osztály vezetője a turisztikai ágazat fejlesztéseiről (Kék túra, Kalanderdő és Nemzetközi Csillagoségbolt-park pályázati projektek) és a 2012-es erdészeti útfelújításokról beszélt. 6150 fm erdészeti utat újítottak fel hideg remix technológiával. A pályaszerkezet felújítása mellett az út vízelevezetésének biztosítása céljából az útpadka megtisztítását, és az évek alatt eliszapolódott vízelvezető árkok újrametszését is elvégezték speciális árokmetsző célgéppel.

Ezt követően Debity József az Erdőgép Kft. ügyvezetője mutatta be cégét, mely az LKT erdészeti gépek kizárólagos hazai forgalmazója. A SEFAG Zrt. leányvállalatának fő tevékenységi köre gép- és tehergépkocsi felépítménygyártás, ill. kereskedelem, valamint gép és gépjármű javítási szolgáltatás.

A régi LKT típusok nem feleltek meg az EU környezetvédelmi normáinak, ezért az elmúlt években a gyártó komoly fejlesztésekbe kezdett. A fejlesztések eredményeképpen megújult LKT 81-85 sorozatot JCB motorral, erősített váltóval, erősített hidakkal, lamella fékes hídrendszerrel és kétszer 8 tonnás csörlővel szerelték. A korábbi mechanikus váltót Powershift váltóra cserélték. A régi LKT-khoz képest az új gép csörlőjének vontatási sebessége is nagyobb. Az EU normáknak minden szempontból megfelel. Ára 116.820 Euro + Áfa.

Összehasonlításképpen a régi és új gép néhány műszaki adatát mutatja a következő táblázat.

 

LKT 81T

LKT 81-85

Méretek:

 

 

− hossz [mm]:

5 700

5 800

− szélesség [mm]:

2 230

2 450

− magasság [mm]:

2 780

3 050

Tömeg [kg]:

7 000

7 000

Motor:

 

 

− modell:

DS/Zetor/Z8002 138 4-cyl

JCB

− típus:

4 hengeres turbó diesel

4 hengeres turbó diesel

− teljesítmény [kW/LE]:

72/98

85/116

− üzemanyagtartály [l]:

70

90

Váltómű

mechanikus,
5 előre, 1 hátra sebesség fokozat,
2-5 fokozatig szinkronizált

Powershift,
6 előre, 4 hátra sebesség fokozat

Hajtás:

mechanikus,
országúti és terepi váltó

mechanikus,
egyfokozatú

Sebesség:

20

30

Kormányzás:

hidraulikus

hidraulikus szervo

Tengelyek:

differenciálzár

lamellás differenciálzár

Az előadásokat követően a szakosztályülés terepi körülmények között folytatódott. Pintér Ottó a Zselici Erdészet igazgatója és Svéda Gergely fahasználati ágazatvezető vezetésével üzem közben tekintettük meg az LKT 81-es erdészeti csuklós traktort. A megújult gép korszerű, üzembiztos és nagyobb teljesítményre képes, továbbfejlesztett típusai pedig a vonszolással szemben az emelt vagy szállított (kiszállító szerelvény) közelítésre is alkalmas.

Forrás: OEE Gépesítési és Fahasználati Szakosztály

Szerző: Major Tamás

Fotók: Major Tamás

Hírszerkesztő: Nagy László