"Szeressük hazánkat, nemzetünket és szakunkat hűséggel,
egyetértéssel és összetartással."
Bedő Albert 1911

Országos Erdészeti Egyesület

Fejlesztik az erdei vasutakat

Fejlesztik az erdei vasutakat

Magyarország Kormánya 2017. nyarán döntött a hazai kisvasutak fejlesztéséről, amelyre összesen 10 milliárd forintot különítettek el. Ebből mintegy 6 milliárd forint értékben a Földművelésügyi Minisztérium felügyelete alá tartozó, erdőgazdasági kezelésű erdei vasutak négy vonalán nyílik lehetőség nagyszabású felújításokra.

Az FM felügyelete alá tartozó Lillafüredi, Királyréti, Kemencei és Gyöngyösi Állami Erdei Vasutak rekonstrukciójának közös nyitórendezvényét 2018. február 6-án tartották Lillafüreden, a Lillafüredi Állami Erdei Vasút emblematikus állomásán.

A rendelkezésre álló forrásból 2018-20 között az alábbi kisvasutak fognak megújulni:

NFM által támogatott kisvasúti fejlesztések összesen 2,37 Mrd Ft,- értékben:

Széchenyi-hegyi Gyermekvasút (MÁV Zrt.)

Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút – meglevő szakasz felújítása (GYSEV Zrt.)

Debreceni Zsuzsi Erdei Vasút (DKV Zrt.)

Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút – üzemelő szakasz felújítása (MÁV-START Zrt.)

FM által támogatott erdei vasúti fejlesztések összesen 6,045 Mrd Ft,- értékben:

Lillafüredi Állami Erdei Vasút (ÉSZAKERDŐ Zrt.)

Gyöngyösi Állami Erdei Vasút, Mátravasút (EGERERDŐ Zrt.)

Királyréti Állami Erdei Vasút – meglevő szakasz felújítása (Ipoly Erdő Zrt.)

Kemencei Erdei Múzeumvasút – meglevő szakasz felújítása, Csarna-völgyi szakasz újjáépítése (Ipoly Erdő Zrt.)

A fejlesztési forrás nagyságrendjéből adódóan történelmi lehetőség előtt állnak a hazai erdei vasutak, amelyre fennállásuk óta nem volt példa. A közkedvelt, ámde infrastrukturálisan igencsak elhasználódott kisvasutak többsége a hosszútávú és biztonságos üzemeltethetőség érdekében átfogó felújításra szorul.

A járművek egy része is rendkívül rossz állapotban van, ezek felújítása mellett azonban mindenképpen szükség lenne új járművekre is. A szükséges új mozdonyok és személykocsik prototípusainak kifejlesztésére 700 millió forintot biztosít a kormány.

Az 1920-ban átadott Lillafüredi Állami Erdei Vasút összesen 25 kilométeres vonalhálózatán ez teljeskörű pályafelújítást, valamint a járműállomány nagy részének megújítását jelenti majd. Csak ami a pályát illeti, a közel 3 000 sínszál, 40 000 talpfa, 80 000 alététlemez, 160 000 síncsavar szinte mindegyike különféle kopások, deformációk, öregedések okán cserére szorul, ami szokványos karbantartási keretek között már nem lehetséges. Az évi 240 000 fős utasforgalom további fenntartásának záloga ezért a teljes körű rekonstrukció. A járműállomány tekintetében elmondható, hogy a vontatás gerincét adó Mk48-as és C-50-es mozdonyok átlagéletkora közelíti a 60 évet. A megbízható működéshez elengedhetetlen felújításuk, korszerűsítésük. A mozdonyokon túl természetesen megújulnak majd az utasok által használt személykocsik is.

Az ÉSZAKERDŐ Zrt. célja, hogy 2020. november 14-én, a LÁEV fennállásának 100. évfordulóján egy korhűen és ugyanakkor korszerűen felújított, hosszútávon üzemeltethető erdei vasutat adhasson vissza az utazóközönségnek.

A sajtótájékoztatón megjelent Révész Máriusz Kerékpározásért és Aktív Kikapcsolódásért Felelős Kormánybiztos, Ugron Ákos Gábor a Földművelésügyi Minisztérium állami földekért felelős helyettes államtitkára, Csöbör Katalin országgyűlési képviselő, Dalvári Vince Gábor a Földművelésügyi Minisztérium Erdészeti és Vadgazdálkodási Főosztályának főosztályvezető-helyettese, Győri Gyula, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Közlekedési Hatósági Ügyekért Felelős Helyettes Államtitkárságának miniszteri főtanácsadója, míg az ÉSZAKERDŐ Zrt-t dr. Sárhegyi Zoltán, a Felügyelő Bizottság elnöke és Zay Adorján vezérigazgató képviselte.

A nyitórendezvényről további képeket a Híralbumok képgalériában tekinthet meg, a szövegkapcsolóra kattintva.

Forrás: Északerdő Zrt.

Fotók: Nagy László/Erdészeti Lapok

Hírszerkesztő: Nagy László