Az Erdei Iránytű Program része korunk legnagyobb zöld szemléletformáló kezdeményezésének, a tavasszal indult, Iskolában az Erdő Programnak. A programot az ötletgazda és kezdeményező Országos Erdészeti Egyesület fogja össze a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Iskola Alapítványával, az Agrárminisztérium és az Energiaügyi Minisztérium támogatásával.
A programban hátrányos helyzetű települések iskoláinak 1-8. osztályos tanulói érkeznek egynapos erdőpedagógiai foglalkozásokra az állami erdészet társaságok és egyes magán-erdőgazdálkodók által fenntartott minősített erdészeti erdei iskolákba. Az ősz folyamán, országosan mintegy háromezer diák lesz részese a számukra megnyitott lehetőségnek. Az Ipoly Erdő Zrt. Domszky Pál Erdészeti Erdei Iskolája teljes körű szolgáltatásaival kapcsolódik a programhoz. Erről beszélgettünk Pesek Gézáné, Bea erdei iskola vezetővel.
Nemrég mutatta be részletesen az erdei iskola működését és az aktuális programjait. E beszélgetésben már utalt a szeptemberben indult Erdei Iránytű Programra is.
Ez a korábban példátlan kezdeményezés most, az ősz elején az erdészeti erdei iskolák vezető programja. Természetesen mi is készségesen vettünk részt benne. Felemelő, hogy hátrányos helyzetű gyerekeket hozhattunk közelebb a természethez, az erdőhöz – erdész szemlélettel. Köszönet érte az Országos Erdészeti Egyesületnek, a támogató minisztériumoknak és a közreműködő Magyar Máltai Szeretetszolgálatnak!
Hogyan indult a program Önöknél, a Börzsöny északi hegytáján, Bernecebarátiban és Kemencén?
Mi Nógrád vármegye hátrányos helyzetű településeinek iskoláit céloztuk meg. Az első lépés a kapcsolatfelvétel volt - az OEE kezdeményezésével. Mivel a falvak iskoláihoz sok esetben nehézkesen jutnak el az információk, a hatékonyabb kommunikációt igyekeztünk a magunk eszközeivel is segíteni. Levelet írtam a bevonható iskolák vezetőinek, illetve személyesen is felhívtam, tájékoztattam több intézmény vezetőjét. Így összesen hat iskolát sikerült a programba bevonni, ami hat turnus látogatásához vezetett.
Mennyi gyermek tudott részt venni a programjaikon?
A hat egynapos látogatáson alkalmanként 30 gyermeket és három pedagógust fogadtunk, közöttük alsó és felső tagozatosokat egyaránt. A partner települések egész Nógrád vármegyét képviselték, Dejtártól Endrefalván át, Héhalomig. Összesen 193 fő járt nálunk, a kísérő pedagógusokkal együtt.
A program fontos eleme, hogy olyan gyermekek is részt vehettek ingyenes erdei iskolai foglalkozásokon, akik telephelyű iskolákban (az adott iskola székhelyétől távolabb eső - a szerk.) tanulnak, s amely iskolák az alacsony tanulói létszámuk miatt nem pályázhatnak az „Iskolában az Erdő Programra” .
A hat iskola elérése nem kevés, de sajnos ennél lényegesen több hátrányos helyzetű település, iskola és diák van a térségünkben. Bízunk benne, hogy a program jövőre folytatódik, és így a többi érintettre is sor kerülhet majd. Meg kell jegyeznem, hogy megdöbbentő, hogy a gyermekek jelentős hányada a saját falujából eddig még sosem lépett ki...!
Hogy épült fel a turnusok programja?
Az iskolákból a gyerekek már reggel 8-kor elindultak Kemencére, így ez elegendő időt adott a tartalmas szervezéshez, jó volt a pedagógusoknak és a gyerekeknek is. Az indulást a kemencei kisvonathoz szerveztük – ezt a programot minden iskola kérte.
Érkezéskor tízóraival vártuk a csoportokat, melyről az OEE gondoskodott. A friss péksütemény és a meleg tea igazi örömöt okozott, és nagy sikert aratott. Némi vonatozás után a Csarnavölgyi Fekete-kútnál ismerkedtek a gyerekek a forrásfoglalás fogalmával, a Börzsöny vízrajzával. Bepillanthattak a völgy ma már érintetlen erdőterületébe, láthatták a kisvasút árvíz által elmosott felső pályaszakaszát, ezzel is érzékelve a természet erejét.
Lefelé gurulva megtapasztalták a kisvasút görpályás működését. A Kemence-völgy bejáratánál az Erdész Emlékhelynél tisztelegtünk az erdőn munka közben elhunytak előtt, majd az ott felállított ortofotós tábla segítségével tájékozódtunk a Börzsöny környezetéről. Felmentünk a börzsönyi szintezési főalapponthoz, ahol a térképező műszerek működéséről, a tengerszint feletti magasság méréséről esett szó.
A Múzeumvasút végállomásán a lóvasúttól napjainkig ívelő erdei vasúttörténeti áttekintést adtunk. A múzeumban olyan különlegességeket is bemutattunk, mint a búrkocsi, vagy az egykor kézi faanyag-közelítésre használt román szánkó, s az ipari műemlék keskeny nyomtávú gőzös, a Triglav.
Milyen foglalkozások zajlottak a nap második felében?
A mindenki megelégedésére szolgáló ebédet már Bernecebarátiban, az Erdei Iskola ebédlőjében szolgáltuk fel. Az ezt követő előadások leginkább a Börzsöny állatvilágáról szóltak, bőséges szemléltetéssel (preparátumokkal, trófeákkal, bőrökkel, állatnyomokkal, bőgőkürttel stb.). Mindez őszinte érdeklődést váltott ki a gyermekekből, mindenkinek volt valamilyen kapcsolódó élménye, mesélnivalója.
Délutáni programnak kézműves foglalkozás is választható volt. Akadt olyan csoport, aki a bőrművességet választotta, ők pénztárcát vagy tolltartót készíthettek. Más csoportok a méhviaszgyertya készítés és díszítés után egy kis asztali dísszel lett gazdagabb. Az elkészült „termékeiket” a gyerekek magukkal vihették. Egy ilyen, saját készítésű tárgyacska igencsak erősíti az ittlétük emlékét!
A csoportok délután 3-4 óra között búcsúztak el tőlünk. Fontos még, hogy búcsúzáskor minden gyermek és pedagógus kapott tőlünk egy bögrét a program logójával. Szép gesztus volt ennek biztosítása is az Egyesülettől.
Hogyan foglalná össze a személyes tapasztalatait?
A gyerekek mosolyogva érkeztek és szívből jövő örömmel, érdeklődéssel vettek részt minden foglakozásunkon. Még a „nagyok” is élvezték a vadászati előadást! A visszajelzések kiválóak.
Óriási jelentőségűnek tartom a program létrejöttét. Ebben a programban valóban azok a gyermekek vehettek részt, akiknek más lehetőségük nem adódik. Bízom benne, hogy mindez jövőre is folytatódhat, a támogatási források biztosítottak lesznek.
A programot koordináló Országos Erdészeti Egyesülettel a napokban fogunk értékelő megbeszélést tartani. Óvatos észrevételem: a minősített erdészeti erdei iskolák felelőssége és jelentősége megnő abban, hogy a környezetükben lévő, általuk ismert iskolák személyre szabottabban, közvetlenebbül legyenek megszólítva. A jövőben hatékonyabb előzetes kommunikációra lesz szükség ahhoz, hogy a program lehetőségének a híre időben eljuthasson az iskolák illetékes vezetőihez.
Ezzel párhuzamosan, érdemes volna tovább növelni az erre fordítható pénzügyi források nagyságát, mert akár többszörös lehet az érdeklődés, és az erdészeti erdei iskolák hálózatának országos kapacitásával még több csoportot tudnánk fogadni.
Milyen programokkal folytatódik tovább az erdészeti erdei iskola működése az ősz folyamán?
Jelenleg az Aktív Magyarországért felelős Államtitkárság támogatásával a „Természetben Egyenlően - Rászorulók Aktív Erdei Programja” keretében fogadunk iskolai csoportokat. Ez a programsorozat megközelítőleg november első hetéig tart. Természetesen mindemellett szeretettel várjuk a programjaink és szálláshelyünk iránt érdeklődő iskolai csoportokat, egyéb kedves érdeklődőket, turistákat, szállóvendégeket is!
Forrás: Ipoly Erdő Zrt.
Fotók: Nyitókép: Szokol Dávid/OEE, Hírképek: Ipoly Erdő Zrt.
Hírszerkesztő: Nagy László